Motivy vzniku kyberšikany, prevence a řešení

O jevu kybernetické šikany toho již bylo i je popsáno mnoho, my se na ni ale podíváme dnes trošku komplexněji. Od definice až po potřebu řešení.

Co si pod kyberšikanou představit?

Definice  uvádějí, že kyberšikanou (též počítačová šikanou; cyberbullying) se souhrnně označují formy agresivního a záměrného poškozování jedinců prostřednictvím elektronických médií, jako je internet a mobilní telefony.  Stejně jako tradiční šikana zahrnuje i kyberšikana opakované chování a nepoměr sil mezi agresorem a obětí. Mezi další kritéria, která identifikují kyberšikanu, patří fakt, že oběť vnímá to, co se děje, jako nepříjemné a ubližující.
Zdroj: Kyberšikana – Wikipedie (wikipedia.org)

V následujícím videu vytvořeném v rámci projektu e-bezpečí se seznámíme s motivy kyberšikany podrobněji:

Jaké tedy mohou být nejčastější motivy kyberšikany?

  • nevědomost – děti neví, že konají něco, co je nesprávné a nevhodné. S tím souvisí, že často dané ubližování považují za žert
  • nuda
  • pomsta – „mstitel“ – když někdo ubližuje mně, můžu i já, racionalizace – to, co vykonám, že vlastně „hrdinství“ nikoliv pomsta, protože tím vlastně chráním ostatní, kteří na to mají méně odvahy než já
  • upoutání pozornosti – souvisí s předchozí oblastí manipulace s obětí
  • skupinový tlak – společenská skupina (vrstevnická) je schopná vytvářet na jedince tlak, vytváří vhodné podmínky pro vznik šikany
  • manipulace – na základě společenského statutu, sociální nerovnosti či odlišných vlastností – ponižování, urážení –  manipuluje s obětí „tím, že urazím, ponížím“ mám pocit, že se stávám významnějším, je mi lépe. S manipulací souvisí i nedostatek empatie. Agresor necítí

Jak kyberšikaně  můžeme předcházet?

  1. věnovat čas právě prevenci
  • všímat si závažných změn ve skupinách i kolektivech
  • vytvořit bezpečné a důvěrné prostředí pro řešení problémů kolektivu i jednotlivce
  • motivovat žáky i rodiče ke zvyšování povědomí a svých (digitálních) kompetencí i důvěry
  • projevit zájem i empatii – někdy stačí si s dětmi jen tak popovídat a dát jim prostor, v případě, že mají ve Vás důvěru, svěří se Vám samy
  1. edukovat – vzdělávat a šířit osvětu v tématech
  • kybernetická bezpečnost – prevence
  • posilování právního vědomí v kyberprostoru
  • netiketa
  • klima v kolektivu
  • zvyšování empatie
  1. reagovat na varovné signály – včasně
  2. vyhodnocovat rizika
  3. v případě vzniku problému/zjištění situace ji řešit „3P“ –  pohotově, pružně, přiměřeně
  4. nasměrovat na odpovídající intervenci, podporu i pomoc – nemusí být vždy ale okamžitě odborná – psycholog, psychiatr – dle vyhodnocení situace a potřeby účastníků

V případě, že potřebuji řešit kyberšikanu „teď a tady“

  • je vhodné vytvořit si plán postupu
  • lze očekávat, že řešení problému se nemusí objevit okamžitě („krizový plán B“)
  • ke každému „problému, případu“ je potřebné přistupovat individuálně i citlivě
  • zajistit si dostatek objektivních informací/důkazů
  • vyslechnout obě strany – pachatele i oběť
  • nevystavovat oběť i pachatele vzájemné konfrontaci
  • řešit v první „citlivé“ fázi situaci pouze s jejími účastníky
  • zapojit do řešení v dalších fázích rodiče/osoby blízké – i u pachatelů
  • u obětí vytvořit „záchranný kruh“ – osoby, ve které má oběť důvěru, odborná pomoc
  • nasměrovat/ poskytnout odpovídající (odbornou) pomoc i podporu oběma stranám
  • agresorovi (sem patří prvořadě vysvětlení situace i transparentní forma uložení opatření + odůvodnění, proč bylo právě takovéto opatření zvoleno)
  • u oběti – nezlehčovat, nebagatelizovat, neracionalizovat, vyslechnout, dát oběti čas na zpracování situace
  • pozor na sekundární viktimizaci, vyvolání posttraumatických událostí
  • práce s obětí i pachatelem i po dořešení situace, aby nedošlo k řetězení a opakování, což je také

Věříme, že pro Vás uvedené video i jeho shrnutí bude pomocí v oblasti předcházení kyberšikaně i jejím dopadům.

informuje redakce OPK MV