O jevu kybernetické šikany toho již bylo i je popsáno mnoho, my se na ni ale podíváme dnes trošku komplexněji. Od definice až po potřebu řešení.
Co si pod kyberšikanou představit?
Definice uvádějí, že kyberšikanou (též počítačová šikanou; cyberbullying) se souhrnně označují formy agresivního a záměrného poškozování jedinců prostřednictvím elektronických médií, jako je internet a mobilní telefony. Stejně jako tradiční šikana zahrnuje i kyberšikana opakované chování a nepoměr sil mezi agresorem a obětí. Mezi další kritéria, která identifikují kyberšikanu, patří fakt, že oběť vnímá to, co se děje, jako nepříjemné a ubližující.
Zdroj: Kyberšikana – Wikipedie (wikipedia.org)
V následujícím videu vytvořeném v rámci projektu e-bezpečí se seznámíme s motivy kyberšikany podrobněji:
Jaké tedy mohou být nejčastější motivy kyberšikany?
- nevědomost – děti neví, že konají něco, co je nesprávné a nevhodné. S tím souvisí, že často dané ubližování považují za žert
- nuda
- pomsta - „mstitel“ – když někdo ubližuje mně, můžu i já, racionalizace – to, co vykonám, že vlastně „hrdinství“ nikoliv pomsta, protože tím vlastně chráním ostatní, kteří na to mají méně odvahy než já
- upoutání pozornosti – souvisí s předchozí oblastí manipulace s obětí
- skupinový tlak – společenská skupina (vrstevnická) je schopná vytvářet na jedince tlak, vytváří vhodné podmínky pro vznik šikany
- manipulace – na základě společenského statutu, sociální nerovnosti či odlišných vlastností – ponižování, urážení – manipuluje s obětí „tím, že urazím, ponížím“ mám pocit, že se stávám významnějším, je mi lépe. S manipulací souvisí i nedostatek empatie. Agresor necítí
Jak kyberšikaně můžeme předcházet?
- věnovat čas právě prevenci
- všímat si závažných změn ve skupinách i kolektivech
- vytvořit bezpečné a důvěrné prostředí pro řešení problémů kolektivu i jednotlivce
- motivovat žáky i rodiče ke zvyšování povědomí a svých (digitálních) kompetencí i důvěry
- projevit zájem i empatii - někdy stačí si s dětmi jen tak popovídat a dát jim prostor, v případě, že mají ve Vás důvěru, svěří se Vám samy
- edukovat - vzdělávat a šířit osvětu v tématech
- kybernetická bezpečnost - prevence
- posilování právního vědomí v kyberprostoru
- netiketa
- klima v kolektivu
- zvyšování empatie
- reagovat na varovné signály - včasně
- vyhodnocovat rizika
- v případě vzniku problému/zjištění situace ji řešit „3P“ – pohotově, pružně, přiměřeně
- nasměrovat na odpovídající intervenci, podporu i pomoc – nemusí být vždy ale okamžitě odborná – psycholog, psychiatr – dle vyhodnocení situace a potřeby účastníků
V případě, že potřebuji řešit kyberšikanu „teď a tady“
- je vhodné vytvořit si plán postupu
- lze očekávat, že řešení problému se nemusí objevit okamžitě („krizový plán B“)
- ke každému „problému, případu“ je potřebné přistupovat individuálně i citlivě
- zajistit si dostatek objektivních informací/důkazů
- vyslechnout obě strany – pachatele i oběť
- nevystavovat oběť i pachatele vzájemné konfrontaci
- řešit v první „citlivé“ fázi situaci pouze s jejími účastníky
- zapojit do řešení v dalších fázích rodiče/osoby blízké – i u pachatelů
- u obětí vytvořit „záchranný kruh“ – osoby, ve které má oběť důvěru, odborná pomoc
- nasměrovat/ poskytnout odpovídající (odbornou) pomoc i podporu oběma stranám
- agresorovi (sem patří prvořadě vysvětlení situace i transparentní forma uložení opatření + odůvodnění, proč bylo právě takovéto opatření zvoleno)
- u oběti – nezlehčovat, nebagatelizovat, neracionalizovat, vyslechnout, dát oběti čas na zpracování situace
- pozor na sekundární viktimizaci, vyvolání posttraumatických událostí
- práce s obětí i pachatelem i po dořešení situace, aby nedošlo k řetězení a opakování, což je také
Věříme, že pro Vás uvedené video i jeho shrnutí bude pomocí v oblasti předcházení kyberšikaně i jejím dopadům.
informuje redakce OPK MV